dinsdag 20 september 2011

Impulsaankoop

Goed, ik geef het toe: ik ben een impulsaankoper! Wanneer ik zomaar even door een winkelstraat slenter, kom ik nimmer met lege handen thuis. Extra gevoelig ben ik voor hoge kortingen en trendy gadgets. En als ik daarbij snel moet beslissen, zeg ik bijna (lees: volmondig) altijd ja.

Voor een impulsaankoop hoef ik natuurlijk allang niet meer naar winkelcentrum of koopboulevard. De aanbiedingen vliegen mij via mijn internetverbinding supersnel om de oren. Lange tijd was ibood.com mijn startpagina, zodat ik me dagelijks kon verlekkeren aan even vernuftige als nutteloze telecomapparaten of computeraccessoires met een extreem laag prijskaartje en bedenktijd tot middernacht. Of korter: al naar gelang de voorraad. De levertijd was altijd lang en de kwaliteit overwegend bedenkelijk. Nadat de retourzendingen zich opstapelden, wist ik mijzelf van ibood los te weken.

Maar gelukkig stond ik niet alleen in mijn onbeheerste driften. Een lieve vriendin sloot vergelijkbare transacties voor een tandbleekbehandeling, een zogenaamde spray tan en een Brazilian wax. Drie wisselende ervaringen waarover zij nog altijd smeuïg en smakelijk verhalen kan en die haar bestaan toch op enige wijze hebben verrijkt. Namelijk met drie onbetaalbare anekdotes. En voor relatief weinig geld. Want ja, later lach je erom.

Maar soms vergaat je het lachen. Mijn jongste dochter, de 17-jarige Trubbles, wilde er samen met haar verkering een paar dagen op uit. Via de site vakantieveilingen.nl zochten zij naar een romantische bestemming. En jawel: een simpele muisklik leverde drie overnachtingen op in een viersterrenhotel in het idyllische Vlissingen voor maar een paar eurootjes. Het ondernemende duo verzuimde helaas de kleine lettertjes te lezen, waarin stond dat alle maaltijden in datzelfde luxe hotel genuttigd dienden te worden en (net als het copieuze en verplichte ontbijt) niet bij de prijs waren inbegrepen. Het verblijf liep aldus op tot ruim vierhonderd euro. Best een beetje jammer van het zuurverdiende caissièresalaris. Maar: ‘eigen schuld, dikke bult’, riep ik, pedagogisch als altijd, en benoemde deze ervaring als leermoment.

Onlangs maakte ik kennis met de nieuwste fenomenen in het Winkelcentrum van de Bevlieging: Groupon en Sweetdeal. Voor allebei geldt: hoge korting, snel beslissen. Watertandend zag ik opeens levendig voor me hoe ik volgend jaar met volledig gezin en aanhang zomaar in een Belgische luxe bungalow zou zitten gedurende een lang weekend naar keuze en in bosrijke omgeving. De aan te schaffen voucher gaf maar liefst 300 euro korting per bungalow. Ik nam er direct twee (á 50 euro per stuk).
Een weekje later (gisteren), opwinding en euforie enigszins verdwenen, ontdekte ik dat na aftrek van de korting zo’n bungalow, zelfs in het allerlaagste laagseizoen, toch nog altijd 600 euro per stuk gaat kosten.

Waardevolle anekdote of nuttig leermoment? Ik ben er nog niet uit. Erom lachen kan ik in elk geval nog niet.

Dit bericht werd ook online gepubliceerd voor studenten en medewerkers van Fontys Hogescholen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten