Nu ik (in mijn beleving al vele jaren) doende ben met een
masterstudie Toegepaste Psychologie moet ik regelmatig wetenschappelijke
artikelen en onderzoeken kritisch beoordelen op betrouwbaarheid en validiteit. Soms
vind ik de conclusies van zo’n onderzoek bijzonder ver gezocht dan wel erg kort
door de bocht. En soms klinken de bevindingen me juist heel plausibel in de
oren. Mijn oordeel is waarschijnlijk afhankelijk van een aantal externe
factoren (is het ochtend of juist avond, warm of frisjes, een lang of kort
artikel) en persoonlijke kenmerken (ben ik goedgemutst of chagrijnig, fit of
moe/lui). Met de aard van het betreffende onderzoek heeft het bar weinig te
maken. Voor deze aanname heb ik (nog) geen wetenschappelijk bewijs. Alleen mijn
eigen ervaringen.
Bijvoorbeeld: toen ik afgelopen week nogal verveeld over
de bank hing met mijn mobiel en scrollend en scannend de berichtgeving op
sociale media controleerde, kwam er zomaar een fan-tas-tisch fraai paar schoenen
voorbij: elegant model, opvallend gekleurd, ongekende klasse. Totally me! Het betrof hier natuurlijk
een gepersonaliseerde advertentie, maar volgens een goed geslaagd algoritme. Het
was precies dit paar dat ik nog miste, in een verder behoorlijk volledige
verzameling (van zo’n paar of veertig): een schoenenset voor een écht
bijzondere gelegenheid.
Bestellen was natuurlijk uiterst eenvoudig. Kwestie van
een paar keer klikken en deze must-have
was de mijne. Morgen al. Die beslissing was gemaakt in een split second.
Maar ai!: de betaalapp op mijn telefoon vond – heel
eigenwijs – het aankoopbedrag te hoog om zo maar even te betalen. Of ik mijn
bankpas maar even door zo'n fysiek apparaatje wilde halen. Hiertoe moest ik van
de bank af komen en me twee stappen verplaatsen. Het idee achter deze extra handeling
is natuurlijk dat ik mijzelf gedurende die twee stappen enige bedenktijd geef en
vervolgens bij zinnen kom. Leuk bedacht van de betaalapp, maar volkomen
zinloos. Ik overbrugde de afstand in relatief minder tijd dan Usain Bolt.
Over de levertermijn had de verkoper in de advertentie in
elk geval niet gelogen. De volgende middag werd mijn bestelling al afgeleverd
door de vaste PostNL-bezorger, wiens guitige blik verried dat hij wel wist wat
voor aankoop ik nu weer had gedaan. Ik vermoed dat PostNL-jongens een beter
beeld hebben van het consumentengedrag van bepaalde gezinnen dan menig
marketeer. Misschien aardig om daar eens onderzoek naar te doen.
De schoen waren inderdaad fan-tas-tisch fraai! En ook nog
met twee paar veters erbij in verschillende kleuren. Voorzichtig paste ik ze
even. Er hoorde natuurlijk eigenlijk ook nog een mooi pak bij. En ze zaten ook
nog een beetje stroef. Een kwestie van inlopen.
Met eerbied deed ik ze terug in de doos. Ook al zo mooi!
Daarin staan ze nu. Te wachten. Op de eerstvolgende écht
bijzondere gelegenheid.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten