zaterdag 15 juli 2017

Schoenen

Ik zie mijzelf als een kritisch persoon. En ook eerlijk. Maar dat bijt elkaar een beetje. Want als ik eerlijk ben, ben ik eigenlijk helemaal niet zo kritisch. Ik vind het al gauw goed.

Nu ik (in mijn beleving al vele jaren) doende ben met een masterstudie Toegepaste Psychologie moet ik regelmatig wetenschappelijke artikelen en onderzoeken kritisch beoordelen op betrouwbaarheid en validiteit. Soms vind ik de conclusies van zo’n onderzoek bijzonder ver gezocht dan wel erg kort door de bocht. En soms klinken de bevindingen me juist heel plausibel in de oren. Mijn oordeel is waarschijnlijk afhankelijk van een aantal externe factoren (is het ochtend of juist avond, warm of frisjes, een lang of kort artikel) en persoonlijke kenmerken (ben ik goedgemutst of chagrijnig, fit of moe/lui). Met de aard van het betreffende onderzoek heeft het bar weinig te maken. Voor deze aanname heb ik (nog) geen wetenschappelijk bewijs. Alleen mijn eigen ervaringen.

Bijvoorbeeld: toen ik afgelopen week nogal verveeld over de bank hing met mijn mobiel en scrollend en scannend de berichtgeving op sociale media controleerde, kwam er zomaar een fan-tas-tisch fraai paar schoenen voorbij: elegant model, opvallend gekleurd, ongekende klasse. Totally me! Het betrof hier natuurlijk een gepersonaliseerde advertentie, maar volgens een goed geslaagd algoritme. Het was precies dit paar dat ik nog miste, in een verder behoorlijk volledige verzameling (van zo’n paar of veertig): een schoenenset voor een écht bijzondere gelegenheid.
Bestellen was natuurlijk uiterst eenvoudig. Kwestie van een paar keer klikken en deze must-have was de mijne. Morgen al. Die beslissing was gemaakt in een split second.
Maar ai!: de betaalapp op mijn telefoon vond – heel eigenwijs – het aankoopbedrag te hoog om zo maar even te betalen. Of ik mijn bankpas maar even door zo'n fysiek apparaatje wilde halen. Hiertoe moest ik van de bank af komen en me twee stappen verplaatsen. Het idee achter deze extra handeling is natuurlijk dat ik mijzelf gedurende die twee stappen enige bedenktijd geef en vervolgens bij zinnen kom. Leuk bedacht van de betaalapp, maar volkomen zinloos. Ik overbrugde de afstand in relatief minder tijd dan Usain Bolt.

Over de levertermijn had de verkoper in de advertentie in elk geval niet gelogen. De volgende middag werd mijn bestelling al afgeleverd door de vaste PostNL-bezorger, wiens guitige blik verried dat hij wel wist wat voor aankoop ik nu weer had gedaan. Ik vermoed dat PostNL-jongens een beter beeld hebben van het consumentengedrag van bepaalde gezinnen dan menig marketeer. Misschien aardig om daar eens onderzoek naar te doen.
De schoen waren inderdaad fan-tas-tisch fraai! En ook nog met twee paar veters erbij in verschillende kleuren. Voorzichtig paste ik ze even. Er hoorde natuurlijk eigenlijk ook nog een mooi pak bij. En ze zaten ook nog een beetje stroef. Een kwestie van inlopen.
Met eerbied deed ik ze terug in de doos. Ook al zo mooi!
Daarin staan ze nu. Te wachten. Op de eerstvolgende écht bijzondere gelegenheid.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten