Afgelopen week mocht ik mijn jarenlange, zorgvuldig
opgebouwde kennis, kundigheid en expertise op het gebied van het Eurovisie
Songfestival voor een gevarieerd muziekminnend publiek tentoonspreiden. Bij de
muzikale talkshow Notenkrakers in het Tilburgse lokaal De Plaats.
Eindelijk erkenning!
Mijn minicollege was uiteraard doorspekt van verrassende
wetenswaardigheden rondom zowel de Europese als nationale editie van het
songfestival (ja, ja, je moest erbij zijn) en uiteraard sloot ik af met mijn
persoonlijke en gefundeerde voorspelling voor de eindoverwinning van dit jaar.
Vorig jaar wist ik – in kleine kring - de top 3 nagenoeg correct te voorspellen
(alleen nummer 2 en 3 omgewisseld), dus voor mijn gevoel had ik een reputatie hoog
te houden.
Mijn top-3-prognose voor 2012 bestaat uit Frankrijk (3),
Zweden (2) en Italië (1). En wel hierom…
Alle drie deze landen vaardigen een zangeres af. Vrouwelijke
solisten maken statistisch gezien driemaal zoveel kans om te winnen dan
mannelijke solisten of groepen. Daarnaast zijn Frankrijk en Italië allebei
landen die (naast Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk) automatisch in
de finale staan. Deze factoren verhogen de voorspellende waarde van mijn
prognose. Maar natuurlijk meen ik ook de smaak van de Europese televoter te
kennen. Alle drie de bijdragen beschikken over een of meer aspecten die daarbij
een cruciale rol kunnen spelen. Ik neem ze even door.
De Franse – van oorsprong Indonesische - zangeres,
Anggun, zingt zowel in het Engels als het Frans, waardoor ze een groot
taalgebied zal aanspreken. Hier nummer ‘Echo’ is voorzien van een trendy feestbeat
met een verrassende, originele twist. Bovendien zit er een aanstekelijk fluitje
in. En een fluitje scoort altijd! In de clip die Anggun ter promotie opnam
wordt zij omringd door een groot aantal goedgebouwde en schaars geklede heren.
Dat doet het immer goed bij een belangrijk deel van de West-Europese
eurovisiedoelgroep.
Ook de Zweedse deelneemster, Loreen, maakt bij haar
liedje ‘Euphoria’gebruik van een hedendaags disco-arrangement, dat het midden
houdt tussen David Guetta en Lady Gaga, waarmee zij de jeugdige sms’ers in heel
Europa voor zich kan winnen. Zij lijkt op en beweegt zich als een moderne Kate
Bush, een icoon dat bij de oudere televoter weer kan leiden tot positieve
nostalgie. Daarnaast: de Zweden weten hoe ze een universele Europese popsong
moeten maken. Zij scoren al sinds jaar en dag hoog op het festival en veel
inzendingen uit andere landen kennen inmiddels Zweedse componisten, producers
of beide. Zweden heeft bovendien veel vrienden in Europa.
Tot slot de Italiaanse inzending: Nina Zilla met ‘L’amora
e femmina’. Ook al tweetalig, in het Engels en Italiaans. Een swingend
rechttoe-rechtaan popnummer in de traditie van de zo gemiste Amy Winehouse en
met ook een vlaag van ons eigen exportproduct Caro Emerald. Een aantrekkelijke
dame met een stevige stem en niet veel meer dan dat. Haar liedje is dan ook
sterk genoeg om op 26 mei zonder enige
poespas te scoren. Italië deed vorig jaar voor het eerst in 14 jaar weer mee
met het festival en werd toen tweede. Nina kan die positie minstens evenaren.
Hiernonder staat de gehele top 10 van de naar mijn
verwachting scorende landen. Snel dus naar de bookmaker! En vergeet mij op 27
mei niet te bedanken voor de winst: in cash of in natura.
Naschrift: hieronder dus de voorspelling van 21-05. Tussen haakjes de daadwerkelijk behaalde positie.
1 (9) Italië
2 (1) Zweden
3 ( 22) Frankrijk
4 (26) Noorwegen
5 (12) Roemenië
6 (11) Moldavië
7 (7) Turkije
8 (8) Duitsland
9 (10) Spanje
10 (-) Nederland
11 (18) Bosnië & Herzogovina
Naschrift: hieronder dus de voorspelling van 21-05. Tussen haakjes de daadwerkelijk behaalde positie.
1 (9) Italië
2 (1) Zweden
3 ( 22) Frankrijk
4 (26) Noorwegen
5 (12) Roemenië
6 (11) Moldavië
7 (7) Turkije
8 (8) Duitsland
9 (10) Spanje
10 (-) Nederland
11 (18) Bosnië & Herzogovina
Geen opmerkingen:
Een reactie posten