Aan het eind van deze breakweek zag ik een bericht van
een van mijn Facebookvrienden, eveneens werkzaam
in het onderwijs. Hij had zijn gezin een midweek naar een bungalowpark gestuurd
en vervolgens alle kamers in de eigen woning eigenhandig geheel gerenoveerd
volgens een eveneens eigenhandig opgestelde ToDo-lijst met van die prachtige en
praktische afvinkvakjes. Een
jaloersmakende foto van deze geheel afgevinkte lijst was bijgesloten bij zijn bericht.
Zelf heb ik ook alweer ruim een half jaar zo’n ToDo-lijst
liggen, met daarop uiteenlopende klussen, variërend van het volledig stucen en
stofferen van een slaapkamer tot het aanbrengen van een keukenplint (ToDo sinds
2003). Ik heb geleerd om alle projecten te verdelen in hapklare en
overzichtelijke brokken. Elk karwei is
voorzien van een haalbare deadline. Waarom lukt het dan toch zo zelden om die te
halen?
Waarschijnlijk komt het omdat ik het beoogde
eindresultaat steeds visualiseer en aan dit beeld ook immer wil vasthouden. Van
de weg erheen kan ik me iets minder goed een voorstelling maken. Ik vergeet
bijvoorbeeld dat er veelal eerst iets moet worden opgeruimd, afgevoerd en
weggegooid. Begrijp mij goed: ik vind het fantastisch om met mijn volle
stationwagon naar de plaatselijke vuilstort te rijden en aldaar mijn
opgespaarde welvaartsresten met een groots gebaar in de daartoe bestemde afvalbakken
te werpen. Maar het selecteren van wat al dan niet nog bruikbaar is blijkt vaak
veel meer tijd te kosten dan het totale project dat daardoor vaak in die eerste
fase al stagneert.
Een andere vertragende factor is het vinden van
consensus. In het goed geoliede team dat De Ware en ik samen vormen ben ikzelf
doorgaans degene die de initiatieven neemt op dit terrein. Meestal zijn die al
ingekleurd met creatieve en vernieuwde ideeën en ontwerpen. Vind ik. De Ware houdt hierover echter doorgaans
ook heel eigen denkbeelden op na en die staan veelal haaks op de mijne.
De keukenplint ontbreekt al ruim tien jaar, omdat we het
niet eens worden over de hoogte en de kleur ervan. Op de meest recente
ToDo-lijst heb ik de plint opnieuw opgevoerd, met weinig verwachtingen. De
plint heeft kennelijk geen persoonlijke prioriteit.
Prioriteiten stellen bemoeilijkt sowieso een vlotte
voortgang.
Ach, met weemoed denk ik soms terug aan de tijd dat het
uitvoeren van dergelijke projecten afhankelijk was van een geldelijk overschot.
Elke uit te voeren klus schreven we op een briefje dat we dichtgevouwen in de
Klussenpot stopten. In tijden van enige financiële welvaart trokken we blind
een klus, die vervolgens werd uitgevoerd – leuk of niet. Nou ja: soms gooiden
we een klusje stiekem terug, want tenslotte had elk karweitje prioriteit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten