Het lijkt nog helemaal niet zo lang geleden dat de
afkorting g.b.b.s standaard voorkwam in elke contactadvertentie.
(Voor de jeugdige lezertjes: de contactadvertentie was in het pre-digitale
tijdperk de voorloper van Tinder, Grindr en Chatroulette, die per letter moest
worden betaald en daarom uitsluitend bestond uit cryptische afkortingen).
G.b.b.s betekende ‘geen bril, baard of snor’. Het ontbreken van deze drie factoren
wilde de mannelijke contactaanbieder wel even duidelijk vermelden: die drie
samen waren namelijk géén gezicht.
Die tijd lijkt nu toch echt voorbij. Afgelopen weekend bezocht
ik een (uiteraard) nieuw en (uiteraard) vooruitstrevend popfestival. Het
overgrote deel van de mannelijke bezoekers bleek hier te bestaan uit zogeheten hipsters. De term hipster mag dan
misschien suggereren dat het hier gaat om een mode- en stijlbewust heerschap,
maar niets is minder waar. Hipster-types zijn onderling moeiteloos
uitwisselbaar, zoals de spijkerbroek-en-t-shirtdragers dat waren in de vorige
eeuw.

Het lijkt een soort afzetten tegen de voorschriften van
de huidige modepolitie, maar bij nadere beschouwing gaat het juist om níeuwe voorschriften: het uniform van deze tijd. De festivalhipsters bleken
een soort kuddedieren, waar niemand écht naar om keek.
Mijn unieke, fraaie, innovatieve en duurzame houten
zonnebril daarentegen mocht zich verheugen in veel bewonderende blikken en
complimenteuze commentaren.
Deze gebeurtenissen brachten mij een kraakhelder inzicht.
Het is allerminst nodig mijn scheermes te laten staan. Ik moet me eenvoudigweg
neerleggen bij mijn (soms eenzame) traditionele voortrekkersrol. Dat zal die
meelopers leren!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten