Over mijn werk praat ik niet vaak. Tenminste niet met
mensen die daarbij niet nauw betrokken zijn. Ik ken verschillende mensen die
het bijna nergens anders over lijken te kunnen hebben. Omdat ik erg goed kan
luisteren, denken zij misschien dat hun verhalen mij boeien. Soms is dat het
geval: bijzondere situaties op de werkvloer kunnen zeker leerzaam zijn. Maar
meestal niet. Dan praten die mensen vooral over hun eigen functioneren. Ik ben
daar zelf misschien te bescheiden voor. Maar vandaag niet. U bent gewaarschuwd.
Wie mij minder goed kent, heeft geen flauw idee wat voor
werk ik doe. Soms duurt het jaren voordat dit toevallig ter sprake komt.
Helemaal niet erg. Wie mij wat beter kent, weet (misschien) dat ik lesgeef op
een hbo-opleiding. Ik doceer uiteenlopende taal- en communicatievakken en
–vaardigheden aan toekomstige juristen, die zowel in voltijd als deeltijd
studeren. In beide gevallen gaat het vaak om gezellige en gemotiveerde clubjes
studenten, waarmee vaak ook een goed gesprek te voeren valt dat helemaal niet
over werk gaat.
De voltijdstudenten aan het einde van het eerste jaar
volgen een training sociale vaardigheden, die wij heel praktisch afkorten tot
TSV. Zelf mag ik altijd een paar groepen voor mijn rekening nemen en dat is een
feest om te doen. Veelal zijn uitsluitend de echt gemotiveerde studenten nog
overgebleven: leuke, open en serieuze jonge mensen, waarmee een goed gesprek te
voeren valt, dat nagenoeg niet over school of werk gaat, maar over al die andere dingen die het leven van postpubers
beheersen. Voor een docent in alle opzichten leerzaam! Fijn om daarnaar te
mogen luisteren en ook ongegeneerd naar door te vragen. Soms loopt er iemand
huilend het lokaal uit, vaak wordt er hard en veel gelachen. In alle gevallen
wordt de groep hechter.
Het vak TSV wordt beoordeeld aan de hand van een
reflectieverslag over de ontwikkeling van vooraf gestelde leerdoelen. Het is
hartverwarmend om die nieuwe inzichten te mogen lezen. Onderdeel van het
verslag is ook een waardering van het vak en van de docent. En let op:
studenten houden zich aan het eind van deze training niet in, omdat ze bang
zijn dat hun waardering de beoordeling nadelig beïnvloedt. (Assertiviteit is
een onderdeel van het vak.)
Voor mijzelf is het daarom ook hartverwarmend om te lezen
dat mijn klasjes zo enthousiast zijn over de sfeer en over het gevoel van
veiligheid tijdens de bijeenkomsten. Maar ook over hoe ze soms tot andere
denkbeelden kwamen. En ja, ook over mijn betrokkenheid en speelse sturing.
Hoewel…:
‘Soms is het wel
eens vervelend als je iets aan het vertellen bent, dat meneer steeds maar
blijft doorvragen over dat onderwerp, maar hij zal daar wel een goede reden
voor hebben…’
Behalve dat ik lesgeef in wel acht verschillende vakken op
onze mooie opleiding, ben ik daar ook nog kwaliteitscoördinator,
propedeusecoördinator van de deeltijdopleiding, projectleider van de komende
opleidingsaccreditatie in 2013, vakcoördinator Argumenteren,
communicatievraagbaak en Sinterklaas. Dat hoeft u allemaal niet te onthouden.
Ik begin er zelf wel weer eens over. Of niet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten