Oké, misschien typisch Hollands, maar ik ben nu eenmaal
gek op korting. Ik vind het een sport om voor een spotprijs een leuke broek of
fraaie schoenen te vinden. Liever trots thuiskomen met iets goedkoops dan met
een exclusief maar peperduur stukje merkkleding. Zelfs de kwaliteit vind ik dan
ondergeschikt, want zo’n koopje hoeft ook heus geen jaren mee. Een heel enkele
keer blijkt het prijsverschil niet altijd een voordeel.
Afgelopen week zat ik met een groepje gelijkgestemden in
een restaurant. Mijn jacht naar meevallertjes beperkt zich namelijk niet
uitsluitend tot kleding. Ik ga ook graag met korting uit eten en dat kan: door
aandachtig te speuren in het grote aanbod van internetvouchers voor allerhande
restaurants. En sociaal als ik ben, deel ik het behaalde voordeel graag met
mijn culinaire vrinden. Deze laatste keer bleek de korting een tikje tegen te
vallen (we zagen in de kleine lettertjes een soort van reserveringssom over het
hoofd), maar we lieten ons er maaltijd
niet minder om smaken.

Zoals altijd hadden we gereserveerd voor zes, al vele weken
eerder. Vier van ons stapten precies op tijd het eethuis binnen, juist toen een
enorm noodweer losbarstte. De beide andere vrienden bleken vertraagd. Conform
de instructies gaven we onze kortingscoupons alvast af aan een vrolijk
serveerstertje en lieten ons naar de gereserveerde tafel leiden. Maar ach,
vanwege het nare weer bleven alle gasten treuzelend nog maar eens koffie
bestellen. Ook aan de ons toebedeelde tafel. Er werd creatief geschoven met
meubilair: aan een vierpersoonstafeltje werden zes stoelen gezet. Daarover
deden wij niet moeilijk. We bestelden gezellig wat te drinken en wachtten de
komst van onze vertraagde tafelgenoten af. Die arriveerden een half uurtje
later, doornat maar opgewekt en leverden eveneens hun keurig thuis geprinte
kortingsbonnen in. We bestelden ons driegangendiner.

Het eten is sowieso nog lekkerder als het goedkoop is,
maar alle zes waren we het eens over de prima kwaliteit van elk van onze
gerechten. Toen we na de koffie de rekening vroegen en kregen, sloeg de
stemming om. Omdat we onze vouchers vooraf betaald hadden, moesten alleen de
drankje op de nota staan. Er bleken echter ook vier volledige maaltijden te
zijn doorberekend. Dit moest natuurlijk rechtgezet! We maakten de hoogblonde
bedrijfsleidster vriendelijk attent op de vergissing. Vergissing? Nee, hoor: we
hadden immers maar voor twee personen vouchers ingeleverd. Nog altijd
vriendelijk legden we uit dat de eerste vier al direct bij binnenkomst waren
overhandigd. Nee, hoor, ontkende de peroxide gastvrouw, die bonnen waren
nergens aangetroffen.
Hierna werd de sfeer grimmig. We voelden ons nadrukkelijk
bejegend als een stelletje oplichters. Een willekeurig lid van ons gezelschap
werd zo ongeveer ontvoerd en meegevoerd naar een als kantoor ingerichte
bezemkast om aldaar onder de intimiderende blik van Blondie en twee andere
personeelsleden te proberen de vouchers opnieuw af te drukken, wat allemaal
niet direct wilde lukken… Het vrolijke serveerstertje herinnerde zich nog goed
onze bonnen te hebben aangenomen, maar werd vervolgens in het bijzijn van
collega’s en clientèle door de bitchy bazin afgebekt en afgevallen: ‘Moet ik
het dan soms op jou verhalen?’
Na een klein half uur waren onze kortingsbonnen opnieuw
uit de printer. Iemand (die niet blond was) mompelde iets van excuses voor het
ongemak. We kregen een aangepaste factuur en een minzame blik, maar geen kopje
koffie. We probeerden rustig de geverfde kuif uit te leggen dat we deze gang
van zaken allerminst professioneel vonden, maar onze feedback was duidelijk aan
dovemans oren gericht. Een gezellige avond eindigde met een ferme domper.
Bij thuiskomst hebben we een formele klacht ingediend
tegen Miss Humphreys (inderdaad, subtiele verwijzing naar de restaurantnaam).
Soms is korting niet noodzakelijk een voordeel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten