woensdag 10 november 2010

Succes!

Dit is een verhaal over succes. In de afgelopen week kwam ik zelf regelmatig in aanraking met succes. Soms gehoopt en verwacht, soms plotseling en toevallig. Verwacht hier van mij geen definitie van succes. Of de onthulling van het geheim daartoe. Maar wellicht dragen mijn ervaringen toch bij aan de mogelijke maakbaarheid van succes…

Wat ik weet: het is eenzaam aan de top! De opleiding waar ik werk - de Juridische Hogeschool Avans Fontys - scoorde afgelopen week weer eens een nummer-1 in het Elsevieroverzicht van het hoger onderwijs in Nederland, als een van slechts twee Fontysopleidingen. Het is een voortdurend succesverhaal dat een gevaarlijke vanzelfsprekendheid lijkt te krijgen. Nummer één worden is geen kunst. Het blijven des te meer. Toch was die toppositie geen echte verrassing. De Elsevier-redactie maakte gebruik van de cijfers van de Nationale Studenten Enquête (NSE), die al een paar maanden eerder werden bekendgemaakt. Oud nieuws met een nieuw kaftje. Positieve publiciteit, dus opnieuw succes.

Wat ik weet: succes komt nooit alleen. De andere nummer-1-Fontysopleiding was Small Business & Retail Management (SBRM). Net als de Juridische Hogeschool scoorden zij hoog op de kwaliteit van de docenten en de aansluiting op de praktijk. Bij SBRM vierden zij dat feit door tijdens de propedeuse-uitreiking een succesvolle gastdocent uit de praktijk uit te nodigen. Het werd Floris van Bommel, ondernemer en creatief brein achter de gelijknamige schoenenlijn. In luttele jaren wist hij een nieuw merk krachtig in de markt te zetten en er dankzij een hippe reclamecampagne ook nog zijn eigen gezicht aan te verbinden. De boodschap van Van Bommel: succes komt voort uit fouten maken.

Wat ik weet: een en een is soms ook drie. Afgelopen weekend had ik opeens Floris van Bommel in mijn eigen auto zitten. Kortom: een succeslading. Met een vriendengroepje gingen we naar een optreden van de Zweedse zangeres Robyn in Paradiso, Amsterdam. Ook Floris, groot muziekliefhebber, was daarbij. Zelf verwees hij naar de presentatie bij SBRM als een ‘praatje met sterke verhalen uit de praktijk’. ’n Stoere definitie, maar hij had wel degelijk rekening gehouden met de samenstelling en de verwachtingen van de doelgroep. ‘Het was een ander verhaal dan bij een ondernemersvereniging.’ De gekozen toon leidde in elk geval tot een enthousiast publiek.

Wat ik weet: plus en plus is vaak min. Toen Floris en ik en de rest van het gezelschap Paradiso betraden zat de sfeer er goed in. De zaal was uitverkocht, het publiek (uitsluitend fans) had er enorm veel zin in. Voor Robyn was het een inkoppertje. En inkoppen was ook alles wat ze deed. Parallel aan het optreden liep er een geluidsband, waarmee de Zweedse blondine leuk meezong en (vooral) –sprong. Ofwel: hoe de hoeveelheid aanwezige succesfactoren omgekeerd evenredig kunnen zijn aan de uiteindelijke teleurstelling.

Deze column werd eerder online gepubliceerd voor studenten en medewerkers van Fontys Hogescholen op 12 oktober 2001

Geen opmerkingen:

Een reactie posten